Raport InfoUnit: accesul la informații și recomandări în răspunsul la criza refugiaților din Republica Moldova
Protecția temporară, asistența financiară, regulile privind trecerea frontierei și documente necesare pentru deținătorii de mașini ucrainene. Acestea sunt principalele subiecte, care îi interesează pe majoritatea ucrainenilor stabiliți în Republica Moldova. Datele se regăsesc în raportul „Analiza feedback-ului refugiaților si comunității locale, recomandări privind gestionarea crizei refugiaților”, elaborat de echipa InfoUnit, din cadrul Asociației Obștești Laolaltă, inclusiv pentru inițiativa Moldova pentru Pace.
Conform documentului, în primele trei luni ale anului, 42% dintre refugiați au avut întrebări și neclarități privind protecția temporară, 32% dintre aceștia au atins subiectul privind asistența financiară și continuarea plăților, iar 11% s-au interesat de regulile privind trecerea frontierei și de documente necesare pentru ca să poată circula cu mașini ucrainene în Moldova.
Pentru realizarea acestui raport, echipa InfoUnit a monitorizat 25 surse Telegram, 18 surse Facebook, 13 surse Viber și 13 surse media online. Raportul conține feedback-ul refugiaților, concluzii, recomandări și date relevante, monitorizate pe parcursul lunilor ianuarie, februarie și martie 2023. De exemplu, doar în luna, Info Unit a colectat 1074 opinii și întrebări în peste 35 de canale online.
Un alt subiect abordat în raport sunt tensiunile dintre comunitatea de refugiați și cea locală, reacțiile negative fiind observate din ambele părți, iar subiectele controversate sunt cele care ating tensiunile politice, sociale, economice, inegalitatea de șanse sau chiar securitatea. În acest sens, potrivit echipei de cercetare, crearea programele de coeziune socială care implică atât refugiații, cât și comunitatea locală în special în regiuni, furnizarea de informații verificate refugiaților și comunității locale rămân a fi cruciale.
Raportul vine și cu mai multe recomandări pentru toți actorii implicați în criza refugiaților, printre care furnizarea informațiilor mai detaliate și mai structurate comunității și asigurarea că acestea sunt coerente pe toate canalele, oferirea de afișe informative sau alte materiale vizuale privind drepturile și obligațiile refugiaților, distribuite la punctele de trecere a frontierei cât și în mediul online, linii de asistență telefonică funcționale și personal instruit pe toate subiectele, direcționarea și coordonarea distribuției ajutorului umanitar pentru a acoperi toate regiunile, redirecționarea către servicii juridice, psihologice, medicale și educaționale gratuite, distribuirea ajutorului umanitar pentru refugiații nou-sosiți și beneficiarii vulnerabili pentru a deschide calea către integrarea socială și juridică a refugiaților, participarea comunității locale la focus grupuri și evenimente.
Menționăm că echipa Info Unit oferă răspunsuri zi de zi refugiaților prin intermediul a mai multe canale de comunicare, inclusiv monitorizează unul dintre cele mai mari grupuri de ajutorare a refugiaților din Moldova Ajutor UA din Moldova: aproape 100 000 de membri. Echipa Info Unit efectuează urmărirea feedback-ului de la sfârșitul lunii iulie 2022, ca parte a responsabilității față de Grupul operativ pentru persoanele afectate (AAP TF).
InfoUnit a fost creat de către Asociația Obștească „Laolaltă” pentru inițiativa „Moldova pentru Pace”, cu suportul Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR).
Raportul poate fi citit aici: