Moldova Pentru Pace – un an de activitate

februarie 27, 2023

Invazia Ucrainei de către Rusia a pus și încă mai pune la încercări grele țara noastră. Confruntați cu o criză de refugiați și frica de război, zeci de mii de persoane din întreaga țară s-au mobilizat pentru a oferi ajutor. Organizații neguvernamentale, religioase, de caritate, business-uri mici și mari, primării și funcționari publici și-au asumat o muncă non-stop timp de câteva săptămâni și luni. Tot atunci, la 26 februarie, a luat naștere Inițiativa Moldova pentru Pace.

Aproape 4.000 de voluntari, peste 100 de mii de cereri de ajutor soluționate, 130 de mii de pachete cu produse de primă necesitate distribuite, sute de persoane care au primit asistență legală, psihologică sau consiliere în carieră, un Centru Comunitar al cărui prag pășesc zilnic zeci de beneficiari – sunt câteva din rezultatele eforturilor Inițiativei. La mai mult de un an de la război, sfârșitul căruia nu îl întrezărim, explicăm de unde am pornit, ce facem, ce am reușit și care sunt planurile echipei pentru a contribui la o comunitate în care nicio persoană nu va fi străină sau abandonată.

Pe această cale, mulțumim încă o dată tuturor celor care s-au alăturat inițiativei noastre, temporar sau pe un termen mai lung, dedicând timpul și resursele pe care le aveau. Mulțumim partenerilor și donatorilor noștri și presei care a reflectat corect trăirile refugiaților și eforturile voluntarilor. Moldova pentru Pace își continuă activitatea și mizăm în continuare pe susținerea comunității.

 

DE UNDE AM PORNIT

A doua zi după invazia Ucrainei de către Rusia, pe 25 februarie 2022, la apelul autorităților centrale, zeci de cetățeni și cetățene ne-am adunat în incinta Ministerului Afacerilor Interne să discutăm cum putem ajuta vecinii noștri care fugeau din calea războiului. Am decis să ne unim eforturile pentru a face față unei crize cu care Republica Moldova nu s-a mai confruntat până atunci. 

La 26 februarie 2022, a luat naștere Inițiativa Moldova pentru Pace, formată din oameni dornici să ajute și organizații locale care mai târziu au asigurat continuitatea inițiativei. O perioadă, am lucrat în strânsă cooperare cu instituțiile statului – Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Cancelaria de Stat ș.a., dar în special cu Celula Unică de Gestionare a Crizei. În primele trei luni, autoritățile ne-au oferit spațiu în instituțiile statului – clădirea Ministerului Afacerilor Interne, apoi Casa Guvernului. Zilnic, zeci de voluntari și voluntare coordonau eforturile de ajutorare a refugiaților – întâmpinare la punctele de trecere a frontierei, oferire de produse de primă necesitate, identificare a persoanelor care oferă cazare, plasare în centre de plasament, transportare, consultanță legală, psihologică ș.a.

În luna mai, cu ajutorul partenerilor și susținerea comunității locale, am reușit să identificăm un nou sediu, care a devenit și Centru Comunitar – un spațiu sigur și incluziv pentru femei, copii, tineri din comunitatea locală și refugiați care se află într-o situație temporară de vulnerabilitate.

CUM LUCRĂM ȘI CE AM REUȘIT SĂ FACEM ÎNTR-UN AN

O comunitate în care nicio persoană nu va fi străină sau abandonată – aceasta este viziunea Inițiativei Moldova pentru Pace. După câteva luni în care am lucrat fără zile de odihnă, reacționând rapid la diferite tipuri de ajutor și încercând să găsim soluții la cele mai diverse și complicate cazuri care apăreau zilnic, când fluxul refugiaților a contenit și s-au stabilit mecanisme mai clare pentru gestionarea acestora, echipa a reușit să formuleze mai exact încotro mergem și cum vrem să ajungem acolo. Am stabilit și misiunea Inițiativei – Acordăm asistență directă, contribuim la dezvoltarea serviciilor, monitorizăm respectarea drepturilor omului și promovăm politici pentru incluziune și integrare socială a persoanelor strămutate forțat.

În prezent, eforturile noastre sunt concentrate pe trei direcții principale: (1) acordarea de asistență directă refugiaților prin asigurarea necesităților de bază (hrană, produse de igienă, locuință, transport etc.); (2) facilitarea integrării pe termen lung prin oferirea de îndrumare profesională, consiliere juridică și psihologică etc.; (3) monitorizarea respectării drepturilor refugiaților și promovarea politicilor de asistență, protecție și integrare. 

Inițiativa are în jur de 100 de persoane angajate și sute de voluntari. Nu avem ierarhii, deciziile le luăm prin consens. Ne-am organizat munca pe departamente, majoritatea reprezentând tipuri de ajutor de care ar avea nevoie persoanele refugiate.  

 

Solicitările de ajutor sunt recepționate prin intermediul platformei dopomoha.md, lansată la 10 martie 2022, sau la numărul de telefon al Liniei Verzi 080080011. Totodată, pentru anumite tipuri de ajutor, persoanele refugiate pot apela la 061142212 (consultații juridice despre angajare și dreptul la muncă); 061142210 (orientare în carieră și cursuri profesionale)

Timp de un an, prin intermediul platformei, am primit peste 120,000 de cereri de ajutor. Am reușit să soluționăm cu succes mai mult de 100,000 de solicitări. Am distribuit peste 130,000 de pungi cu produse alimentare, de igienă și pentru copii. 

Sursa: https://dopomoha.md/home/statistics

Descriem în continuare activitatea și rezultatele fiecărui departament.

DEPARTAMENTELE INIȚIATIVEI ȘI REZULTATE

Departamentele au fost create și ajustate în baza principalelor necesități pe care le au persoanele refugiate în diferite momente ale aflării lor pe teritoriul țării noastre. Astfel, unele departamente continuă până în prezent activitatea așa cum au fost gândite în primele luni, unele au fost închise, iar altele au apărut pe parcurs. 

I. Voluntari

În primele luni, departamentul a fost responsabil de identificarea și coordonarea persoanelor care și-au exprimat interesul să ofere ajutor refugiaților. În prima zi de activitate a Inițiativei, a fost lansat un apel către comunitate de a se înregistra într-un formular și a oferi detalii despre tipul de ajutor pe care îl pot acorda. Echipa a fost responsabilă de organizarea și menținerea bazei de date a voluntarilor înregistrați.

Au fost folosite diferite metode pentru a comunica și coordona voluntarii: email, sms, grupuri de Viber sau de Telegram. Treptat, departamentul a dezvoltat un mecanism de evidență și feedback a voluntarilor – voluntar.md. Sistemul a fost testat cu voluntarii Inițiativei. În prezent, echipa se axează pe promovarea platformei, astfel ca aceasta să fie folosită de organizații și voluntari din toată țara. La mijlocul lunii iunie, a fost lansată „Academia Voluntarilor”, care în prezent este responsabilă de implicarea și coordonarea voluntarilor. Acesta este un program de lungă durată, care oferă instruiri și activități pentru voluntarii și voluntarele implicate.

Rezultate:

  • Peste 4.000 de voluntari înregistrați în formular (Transport – 436, Servicii – 376, Bunuri – 625, Cazare – 377, Depozite – 1.020, Coordonare – 459, Linia Verde – 107, Vama UA – 103, Vama RM – 297, La Telefon – 204)
  • 14 grupuri Viber cu 2132 membri (11 grupuri tematice: Traduceri – 73, Coordonare – 108, Depozite – 305, Juriști – 54, Psihologi – 77, Vămi – 198, Cazare – 109, Donații – 97, La tefelon – 88, Ajutor medical – 30, Șoferi – 439; 3 grupuri regionale: Nord – 122, Centru – 382, Sud – 50)
  • Platforma voluntar.md (305 voluntari înregistrați, 22 de evenimente create, 2 parteneri care au folosit platforma pentru a organiza evenimente).

II. Depozite

Departamentul recepționează produse de primă necesitate, inclusiv produse de igienă, alimente și articole pentru copii, care sunt donate sau procurate cu sprijinul partenerilor locali și internaționali. Departamentul sortează și distribuie aceste articole refugiaților care au depus cereri de asistență prin intermediul platformei dopomoha.md și telefonic. Pe lângă operațiunile sale zilnice, departamentul invită și membrii comunității să participe la evenimente de sortare, care au loc în fiecare sâmbătă. În prezent, Inițiativa gestionează și un depozit la Bălți, pentru refugiații din nordul țării.

Rezultate:

  • Peste 130.000 de pungi distribuite (produse alimentare – 61.000, igienă – 59.000, pentru copii – 10.000) 
  • Peste 1.000 de voluntari locali și internaționali, inclusiv din Ucraina, implicați în procesul de sortare, împachetare și distribuție a produselor.

III. Bunuri și Produse Alimentare 

Departamentul procesează cererile de asistență alimentară și nealimentară prin intermediul platformei dopomoha.md și telefonic. Pentru cererile procesate cu succes, sunt activate tichete prin sms, cu care persoanele refugiate pot ridica pachete cu produse alimentare, igienice și pentru copii de la depozitele din Chișinău (Moldova Film și Dignity) și Bălți. Operatorii și operatoarele departamentului, de asemenea, asistă telefonic beneficiarii și beneficiarele despre opțiuni de ajutor alternative, disponibile în Moldova.

Rezultate: 

  • Peste 100.000 de cereri de ajutor procesate;
  • Peste 84.000 de tichete activate pentru ridicarea pachetelor de la depozitele Moldova Film (54.970), Dignity (20.790) și Bălți (8.260);
  • Peste 500 de livrări organizate pentru persoane cu nevoi speciale.

IV. Cazare

Departamentul ajută refugiații să găsească cazare prin conectarea cererilor de la persoanele venite din Ucraina, cu ofertele de cazare de la familiile moldovenești și/sau organizațiile care prestează servicii de cazare gratuită, prin dopomoha.md. De asemenea, ajută la găsirea centrelor de plasament, atunci când există solicitări specifice, cum ar fi probleme de sănătate sau mobilitate redusă.

Rezultate:

  • Peste 1.700 de solicitări soluționate cu succes;
  • Contactarea telefonică a refugiaților cazați, ca măsură de asigurare a protecției acestora;
  • Participare activă în discuții cu organizații internaționale (Catholic Relief Service, UNHCR), Linia Verde, diverse structuri guvernamentale și Centrul Unic de Gestionare a Crizei, pentru identificarea și promovarea soluțiilor pe termen lung privind asigurarea refugiaților cu locuri de trai.

V. Drepturile Omului 

Departamentul monitorizează protecția drepturilor persoanele venite din Ucraina, facilitează furnizarea de servicii de bază pentru grupurile vulnerabile și promovează bunele practici și politici bazate pe drepturile omului în gestionarea crizei persoanele venite din Ucraina. Membrii și membrele departamentului fac parte din Consiliul consultativ temporar pentru prevenirea încălcării drepturilor refugiaților pe lângă Avocatul Poporului.

Rezultate:

  • 500 de persoane asistate de subdepartamentul Grupuri Vulnerabile în perioada august – ianuarie 2023 (informare, redirecționare către furnizori de servicii, mediere culturală, lobby);
  • În cadrul Consiliului consultativ, departamentul a contribuit la trei rapoarte de monitorizare a respectării drepturilor refugiaților din Ucraina în contextul stării de urgență;
  • 10 persoane au beneficiat de asistență juridică calificată prin telefon într-un caz ajuns la Consiliul Egalității.

VI. Robota
Departamentul oferă consiliere în carieră și o gamă largă de servicii pentru persoanele venite din Ucraina, care caută oportunități de angajare în Republica Moldova (cursuri de limbi străine, cursuri profesionale, recunoașterea diplomelor etc). Robota oferă și consiliere juridică persoanele venite din Ucraina, pentru a le asigura protecția drepturilor de muncă. Proiectul cooperează cu Congresul Național al Ucrainenilor din Moldova pentru a oferi acest sprijin. Robota face parte, de asemenea, din Consiliul Consultativ al Avocatului Poporului pentru Prevenirea Încălcării Drepturilor Refugiaților și participă la activitățile sale.

Rezultate:

  • 763 de beneficiari asistați: 412 – consiliere în carieră, 279 – consiliere juridică, 12 persoane înscrise la cursuri profesionale, 64 persoane înscrise la cursuri de limba română, 10 persoane angajate.
  • Peste 200.000 de persoane sensibilizate printr-o campanie pe social media despre semnalele roșii privind drepturile muncii;
  • Un Ghid despre drepturile muncii pentru refugiați, solicitanții de azil sau străinii, care conține răspunsuri la 93 de întrebări privind legislația muncii și drepturile muncii în Moldova;
  • 11 sesiuni de informare organizate în diverse localități din țară. 

VII. Servicii

Departamentul procesează cererile de ajutor domeniul educației, juridic, psihologic, medical și transport. Acesta cooperează îndeaproape cu inițiativa Blue Dot, lansată de UNICEF și UNHCR, care reprezintă hub-uri de asistență psihologică și juridică, ce reunesc servicii de protecție, precum și informații în mai multe limbi și formate pentru persoanele refugiate. Un oficiu Blue Dot funcționează în Centrul Comunitar 151, deschis în cadrul inițiativei Moldova pentru Pace.

Rezultate:

  • 70 de cereri din domeniul educatiei rezolvate cu succes;
  • 286 de cereri medicale redirecționate către instituții specializate;
  • 50 de sesiuni de asistență psihosocială oferite prin intermediul Blue Dot;
  • 84 de persoane direcționate către servicii specializate de asistență juridică calificată;
  • 214 cereri de transport soluționate, acoperind aproximativ 38.000 km.

VIII. Centrul Comunitar 151 

Un spațiu sigur și incluziv pentru femei, copii, tineri din comunitatea locală și alte comunități aflate în Republica Moldova care se află într-o situație temporară de vulnerabilitate. Centrul oferă o gamă largă de activități pentru a crește nivelul de bunăstare și integrare. Echipa lucrează, de asemenea, la dezvoltarea unui model replicabil și deschiderea a noi Centre comunitare la nivel Național.

Rezultate:

  • Peste 2.000 de participări la activitățile organizate în cadrul Centrului;
  • Peste 50 de activități de grup;
  • Peste 1000 de beneficiari unici;
  • 14 evenimente publice.

IX. Vămi

În perioada februarie-aprilie, departamentul a recrutat și pregătit voluntari pentru asistența refugiaților la diferite puncte de trecere a frontierei (Palanca, Otaci, Giurgiulești, Mirnoe, Basarabeasca, Briceni, Vulcănești). În aprilie-decembrie, departamentul s-a concentrat pe asistarea refugiaților în Autogara Palanca, dar a continuat să organizeze periodic vizite de monitorizare la celelalte puncte de trecere a frontierei MD-UA. Pe lângă asistența directă (informații, transport, cazare etc.), departamentul a monitorizat și analizat situații de risc, cazuri de discriminare și abuz și le-a raportat organelor abilitate: Oficiul Avocatul Poporului, Centrul Unic de Gestionare a Crizelor, Centrul pentru Combaterea Traficului de Persoane etc. În prezent, din cauza fluxului redus, departamentul și-a sistat activitatea.

Rezultate:

  • aproximativ 2000 de persoane asistate la frontieră;
  • aproximativ 50 de refugiați romi fără pașaport asistați pentru obținerea certificatelor care confirmă trecerea frontierei; 
  • un posibil caz de trafic de persoane identificat și denunțat la Centrul Național de Combatere a Traficului de Persoane. Managementul cazului și răspunsul au fost redactate într-un raport care a servit ulterior ca punct de pornire pentru îmbunătățirea răspunsului lucrătorilor umanitari în cazurile de potențial trafic de persoane;
  • 20 de vizite de monitorizare efectuate la punctele de trecere a frontierei. În urma vizitelor a fost întocmit un raport, cartografiind infrastructura și serviciile existente (sau inexistente) pentru refugiați și planul de răspuns al Poliției de Frontieră. În plus, împreună cu Danish Refugee Council Moldova, departamentul a efectuat o analiză de risc a taberelor de corturi din Palanca și Giurgiulești.

X. Academia Voluntarilor

Creată în luna iunie, Academia reprezintă un program complex de lungă durată, care oferă instruiri și activități pentru voluntarii și voluntarele implicate. Misiunea Academiei este de a pregăti viitori coordonatori de voluntari care vor răspunde nevoilor comunității. În prezent, peste 300 de voluntari și voluntare ajută refugiații din Ucraina să depășească dificultățile cu care se confruntă. 

Rezultate:

  • Auditul bazei de date cu 4.000 de voluntari înscriși pentru a face voluntariat la Moldova pentru Pace. 170 de persoane și-au exprimat interesul de a continua voluntariatul și s-au alăturat rețelei VA.
  • 580 de refugiați au fost chestionați de 10 voluntari pentru a identifica primele 4 nevoi ale refugiaților. Pentru fiecare nevoie a fost propusă o idee de soluție din perspectiva voluntarilor;
  • 20 de organizații au fost cartografiate în 5 localități diferite în cadrul Caravanei de Voluntariat;
  • 141 de voluntari (54 bărbați și 87 femei cu vârsta cuprinsă între 16 și 68 de ani) au beneficiat direct de instrui și activități organizate de VA.

 

XI. Departamentul de Informații

Departamentul de Informații a fost creat la sfârșitul lunii iulie, 2022. Echipa departamentului moderează și răspunde la întrebările persoanelor aflate temporar în Republica Moldova, în unul dintre cele mai mari grupuri de ajutor – Ajutor Ucraineni în Moldova, creat la începutul războiului prin inițiativa „Moldova pentru Pace”. Echipa noastră răspunde zilnic la cererile de ajutor din grupurile Facebook, Viber și Telegram. De asemenea, verificăm și publicăm informații actuale și veridice despre asistența disponibilă pentru refugiați. Departamentul de Informații face parte din grupurile de lucru pentru gestionarea crizei de refugiați din Moldova și colaborează cu UNHCR, organizații umanitare și structuri guvernamentale.
Rezultate:
  • Peste 250.000 de refugiați au beneficiat de ajutorul informațional acordat de către Departamentul de Informații.
  • Au fost oferite peste 8.500 de sesiuni de consultanță individuală.
  • Au fost publicate peste 515 postări informative.

XII. Comunicare

Asigură promovarea și vizibilitate activităților inițiativei și a proiectelor implementate prin intermediul ei, stabilirea de parteneriate cu mass-media, managementul rețelelor de socializare și platforma web moldovapentrupace.md.

Rezultate: 

  • Crearea și menținerea canalelor de social media (Facebook și Instagram, LinkedIn, Linktree);
  • Crearea platformei web;
  • Elaborarea politicii de comunicare.

 

SUSȚINĂTORI, DONATORI ȘI PARTENERI

De la începutul războiului în Ucraina, zeci de parteneri locali și internaționali, fie acestea organizații sau persoane fizice, au oferit ajutor sub formă de donații financiare, produse de primă necesitate și obiecte.

În primele zilei ale inițiativei, am primit multe mesaje de la oameni din țară, din diasporă și cetățeni străini care voiau să doneze. Am lansat imediat o campanie de crowdfunding și am reușit să colectăm 96 241 de euro. Aceasta ne-a permis în primele zile să acoperim cheltuieli urgente ale voluntarilor/elor (de combustibil, mâncare, veste etc.) și ale refugiaților/elor. 

Ulterior, am reușit să suplinim stocuri întregi de produse alimentare și de igienă la depozitul gestionat de inițiativă, la Moldova-Film. Chiar dacă organizații internaționale și parteneri au oferit granturi pentru produse alimentare și de igienă și alte cheltuieli, fondurile din crowdfunding ne-au oferit acea flexibilitate de a acționa când era vorba de cheltuieli neprevăzute, de exemplu, de a cumpăra lemne pentru o familie de refugiați sau de a face reparație pentru menținerea depozitului. 


Am cheltuit în lei moldovenești: 

La moment, ne-au rămas 11 778 Euro.

Câțiva parteneri internaționali au susținut inițiativa prin proiecte mai mari pentru a spori gradul de asistență oferit refugiaților și pentru a asigura continuitatea inițiativei. Așa am reușit să oferim asistență continuă pe parcursul unui an de zile.

Multe organizații ne-au susținut prin donații unice sau periodice de bunuri, produse alimentare, tehnică, servicii, oferirea de încăperi etc. 


Mulțumim fiecăruia și fiecăreia ce au făcut posibil ajutorul care am reușit să îl oferim persoanelor care și-au lăsat casele, fugind din calea războiului.

 

CE URMEAZĂ

Inițiativa va continua să lucreze pe cele trei direcții principale:

  1. acordarea de asistență directă refugiaților prin asigurarea necesităților de bază (hrană, produse de igienă, locuință, transport etc.); 
  2. facilitarea integrării pe termen lung prin oferirea de îndrumare profesională, consiliere juridică și psihologică etc.;
  3. monitorizarea respectării drepturilor refugiaților și promovarea politicilor de asistență, protecție și integrare. 

În 2023, ne propunem să ne focusăm eforturile pentru:

  • Acordarea asistenței imediate refugiaților, prin distribuirea de produse de primă necesitate, servicii de asistență juridică și psihologică;
  • Consolidarea mecanismelor de primire a feedback-ului și raportărilor;
  • Crearea parteneriatelor cu alte OSC, autorități publice, organizații internaționale, inițiative ale refugiaților și comunității locale pentru a consolida răspunsul și colaborarea între diferiți actori;
  • Monitorizarea și pledarea pentru respectarea drepturilor tuturor refugiaților în ceea ce privește accesul la diferite servicii, fără discriminare, în special pentru grupurile cele mai vulnerabile. În acest sens, intenționăm să creștem vizibilitatea și eficiența mecanismelor de plângere și raportare, să instruim personalul direct implicat în efortul de ajutorare a refugiaților cu privire la codul de etică, discriminare și acces la servicii juridice etc. Vom pilota echipe mobile care să opereze în regiunile  țării și să ofere consiliere juridică și psihologică grupurilor minoritare și marginalizate de refugiați din afara capitalei;
  • Organizarea de campanii de informare despre Mecanismul de protecție temporară, drepturile și obligațiile pe care acesta le oferă, precum și procedura de obținere a statutului de protecție temporară;
  • Monitorizarea implementării mecanismului de protecție temporară;
  • Deschiderea a încă patru Centre Comunitare în țară;
  • Găzduirea la Centru Comunitar a cel puțin două activități pe lună organizate de beneficiari;
  • Sporirea numărului de beneficiari din comunitatea locală;
  • Monitorizarea informațiilor apărute în mediu online și oferirea de răspunsuri verificate la întrebările adresate de refugiați. Unitatea de informare va elabora videoclipuri informative și va publica articole lunare;
  • Susținerea refugiaților în obținerea calificării profesionale, găsirea locurilor de muncă și protecția drepturilor muncii;
  • Consolidarea culturii voluntariatului în Republica Moldova pentru a răspunde situațiilor de criză și a contribui la schimbări sociale prin: activități de capacitare a voluntarilor; crearea unui Centru de Voluntariat; realizarea unei cercetări privind percepția despre voluntariat; sprijinirea organizațiilor societății civile în gestionarea voluntarilor; creșterea rețelei de voluntari.

Pe termen lung, sperăm la vremuri mai liniștite, când vom putea analiza enorma experiență căpătată și vom elabora mecanisme de organizare a comunității și acțiune pe timp de crize.

 

ALĂTURĂ-TE

Războiul nu s-a terminat. Milioane de ucraineni se află în continuare departe de casele lor, multe din care au fost distruse. Peste 100 de mii de refugiați continuă să rămână în Republica Moldova și să mizeze pe ajutorul pe care îl oferim împreună. Alătură-te acestui efort. 

  1. Urmărește paginile Inițiativei:
    – Moldova pentru Pace: Facebook și Instagram
    – Centrul Comunitar 151:
    Facebook și Instagram
    – Academia Voluntarilor:
    Facebook și Instagram
    – Robota:
    Facebook
  2. Înregistrează-te pe platforma voluntar.md; 
  3. Organizează evenimente la Centru Comunitar;
  4. Donează haine sau produse la depozitul Moldova Film;  
  5. Fă o donație prin PayPal/moldovapentrupace@gmail.com.